Képeslapok a tanórákon - magyaróra 3. rész

A sorozat 1. részében a kreatív írás fejlesztésére, a 2. részben pedig az informális levélírás gyakorlására adtam ötleteket a képeslapok bevonásával.

Érvelés, érvelő szöveg írása


Végül egy olyan ötletet hoztam, melyet inkább nagyobb, 10-11. osztályos tanulókkal érdemes kipróbálni. Az érettségire való felkészítés egyik fontos lépése, hogy megtanítsuk a diákokat meggyőzően érvelni, erre is remek alkalmat nyújthatnak a képeslapok.
Ez a kis vázlat nagyjából 2 tanórába fér bele.



1.
Ráhangolódás: beszélgetés a képeslapokról.Személyes élmények, viszonyulások megbeszélése. Ki küldött már képeslapot egyáltalán? Kinek, milyen alkalomból, milyen gyakran? (Akár egy rövid statisztikát is készíthetünk gyorsan.)
Néhány régi és kevésbé régi képeslap tanulmányozása csoportokba rendeződve, majd a benyomások megbeszélése.

2.
Probléma felvetése: beszélgetés arról, miért szorult háttérbe ez a műfaj. Közös jegyzetelés (tanár a táblánál).
Ötletek: 
- kiszorították egyéb, gyorsabb, praktikusabb megoldások, pl. telefon, mobil sms, email, skype
- a távolságok lerövidültek (gyorsabban, olcsóbban eljutunk A-ból B-be)
- a kapcsolatok fellazultak (távoli rokonság nincs már úgy számon tartva)
- a szokások megváltoztak (karácsonyi, húsvéti képeslapokat egyre kevesebben küldenek egymásnak)
- információrobbanás (képek korlátlan számban elérhetők az interneten)
- fényképezőgépek, kamerák fejlődése (egy-egy utazás során korlátlan számú képet készíthetünk híres épületekről,műalkotásokról, szép tájakról)
- a háborúban könnyebb volt cenzúrázni a képeslapokat, mint a leveleket felbontani, végigböngészni. Ma már nincs háború.

3.
Érvek gyűjtése: Megint csoportokban folytatjuk a munkát. Legyenek olyan csoportok, akik pro, és olyanok, akik kontra érveket gyűjtenek, majd beszéljük meg közösen, mire jutottak a diákok.
Ötletek:
Képeslapok pro: 
- személyesség (kézírás, illetve az idő, amit ráfordít a feladó)
- megfogható, tapintható, megszagolható
- értékálló (megőrzi, egy idő után megsokszorozza az értékét)
- szépség
- kedves gesztus
- kordokumentum

Képeslapok kontra
- lassú
- viszonylag drága
- környezetszennyezés
- kevés hely az üzenetnek
- bárki elolvashatja (indiszkrét)
- kevésbé praktikus mint az elektronikus levelezés, telefonálás

4.
Érvek rendezése, érvelő szöveg írása: Ez valószínűleg már házi feladat marad. Írott érvelő fogalmazásban mindenki egyenként megpróbálja megcáfolni az ellentábor érveit és kifejti saját érvrendszerét. (A 11.-es tankönyvben található információkat és tippeket használják fel a tanulók a fogalmazás megírásához!)

5.
Retorikai feladat: A legjobban sikerült szövegek alkotói megpróbálják kifejteni érveiket az osztály előtt. Az osztály tagjai szavazhatnak, kinek volt meggyőzőbb az előadása.


Itt találsz több cikket arról, hogyan használhatók a képeslapok az oktatásban.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Képeslapok a tanórákon - magyaróra 2. rész

Képeslap méretek